Základní škola a Praktická škola,
Rychnov nad Kněžnou, Kolowratská 485
 

III. třída – 6. ročník
Moc vás všechny zdravím a děkuji, že plníte zadané úkoly. Nemůžeme se spolu setkávat, ale možná by mě mohly alespoň na pár minut nahradit paní učitelky v pořadu České televize  UčíTelka (český jazyk je vždy v pondělí a ve čtvrtek, vysílání začíná v 9.00 hod., pro vás je vhodné učivo pro 3.-5. ročník). Příští týden se budou procvičovat vyjmenovaná slova po z, bě,pě,vě…, vlastní jména…)
https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/
např. z archivu jsem vybrala opakování vyjmenovaných slov po v
https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/220553114000011/video/759383
V příštím týdnu vás opět vyzveme, abyste si přišli ke škole pro nové pracovní listy. Bylo by fajn, kdybyste si je mohli všichni vyzvednout, bude se vám lépe a pohodlněji pracovat.
Tento týden se budeme připravovat na čtvrtletní opakování, protože třičtvrtě školního roku bude už pomalu za námi. Usmívající se smajlík bez výplně
Úkoly:

  1. Vyjmenovaná slova – stále vidím na procvičování jako nejlepší Školákov https://skolakov.eu/cesky-jazyk-3-trida/vyjmenovana-slova

příp. https://www.onlinecviceni.cz/ český jazyk – 3. ročník – vyjmenovaná slova. Minulý týden jste dostali pracovní list Vyjmenovaná slova, byla v něm cvičení na 14 dní, a tak byste měli mítna každý den ještě jedno cvičení. Doufám, že ke cvičení, která píšete do sešitu, píšete i datum, kdy jste ho psali. Kdo pracovní list nemáte, napište kromě označeného cvičení  do školního sešitu ještě jedno cvičení dle vlastního výběru.

  1. Abeceda – v příloze najdete pracovní list Abeceda (pokud můžete, vytiskněte si ho, jinak procvičujte ústně, případně na papír).

Procvičování najdete v učebnici na straně 13, cv. 31 – seřaďte příjmení podle abecedy. Příjmení si napište na proužky papíru, seřaďte je podle abecedy a nalepte na list papíru (nezapomeňte napsat datum).
 

  1. Podstatná jména – v příloze je pracovní list Podstatná jména 2 (pokud můžete, vytiskněte si ho, jinak procvičujte ústně, případně si přepište na papír). 

Učebnice str. 12, cv. 25 – napiš do sešitu, podtrhni podstatná jména a nad ně napiš: RM=rod mužský, RŽ= rod ženský, RS=rod střední (stejně jsme to dělali ve škole)
Čtení:    Pokračujte ve čtení z vlastní knížky
Zápis do literárního sešitu (viz. úkol č. 2 – Abeceda):
Medvěd
Medvěd volá na medvěda,
že ho baví abeceda.
Už ji celou dovede,
uč se taky, medvěde!
 
Přidávám i možnost poslechu příběhů Děti z Bullerbynu (máme ukázku v čítance na str. 23)
https://www.youtube.com/watch?v=miHieCEtFiI
https://www.youtube.com/watch?v=Cm5hfqdPpqk
Myslím na vás i na vaše rodiče, moc děkuji, že to takhle na dálku zvládáte, vím, že to není jednoduché. Pokud můžete vyfotit vaši práci, případně natočit krátké video, jak píšete, čtete a plníte zadané úkoly a poslali byste nám to, moc by mě to potěšilo  Usmívající se smajlík bez výplně .
A ještě jedna prosba – až si půjdete pro nové pracovní listy, přineste s sebou ty vypracované. Děkuji.
Srdečně vás všechny zdraví                                       Eva Kučerová
 
Vážení rodiče, zdravím všechny, doufám, že jste v pohodě a učení s dětmi se dá zvládnout. V každém případě jsem Vám stále k dispozici. Můžete využívat i můj e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Budu velice ráda, pokud mi na něj budete zasílat fotografie práce Vašich dětí a dětí při práci do školy, některé fotografie pak vytisknu a uložíme společně do portfolia na památku. Na středu 8. dubna plánuji mezi 9:30 – 11:00 předání dalších materiálů a podkladů k výuce. Určitě se předem telefonicky ozvu a domluvíme se opět individuálně. Vám i dětem děkuji za skvělou spolupráci. Přeji hlavně spoustu zdraví a radost ze společné práce J
 
Matematika
 

  • Procvičování příkladů na dělení se zbytkem str. 70 – dodělat všechna cvičení, str. 71, cv. 16, 17, 18, cvičení 16 zapište ve formě slovních úloh
  • Vypsat příklady na násobky čísel 9 a 10
  • Geometrie přečtěte si prosím strany 89 a 91 – do sešitu geometrie (předám ve středu) podle učebnice narýsujte úhly: pravý, tupý, ostrý a přímý
  • Počítání s penězi: rozkládejte čísla, př. 6500 je 6 krát 1000 + 5 krát 100, zkoušejte různé kombinace, zopakuje si, co jsou jednotky, desítky, stovky, tisíce a desetitisíce
  • Rodiče vám budou diktovat čísla do 10 000 a vy provádějte jejich zápis do sešitu, pak si role vyměníte a diktovat a kontrolovat budete vy J
  • Kdo si hraje, nezlobí ;) Vezměte si dvě kostky z Člověče nezlob se a házejte, padnou vám dvě čísla, např. 2 a 5, ke každému z čísel přičtěte 2 a vynásobte, tedy 4*7=28, zapište do sešitu 20 příkladů.

Převody jednotek si zopakujte na Školákově: https://skolakov.eu/matematika/4-trida/prevody-jednotek/jednotky-delky/prevody-jednotek-delky/priklady1h.htm
 
 
Přírodopis

  • V učebnici přírodovědy na str. 47 a 48 najdete téma „PŘÍRODA NA JAŘE“ pročtěte si a prohlédněte obrázky.

 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
PŘÍRODA NA JAŘE

  • První jarní rostlinky: sněženka, bledule, sasanka
  • Většina stromů a keřů začíná pučet a vyhání nové větvičky a listy. Mezi prvními keři kvetou vrba jíva („kočičky“) a líska obecná
  • Nakreslete do sešitu jarní rostlinky a jejich názvy na pomoc si vezměte učebnici

 
Úkoly:          1. pozorujte jarní přírodu, jak se pupeny postupně mění na listy a květy
2. vypracujte pracovní úkoly JARO JE TU – máte je vytisknuté
3. poslechněte si písničku:https://www.youtube.com/watch?v=KOVOJGoCCGw

  • vypište do sešitu, o jakých květinách se v písni zpívá

                                                                                                                                                   
Fyzika
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
SPALOVACÍ MOTOR ZÁŽHOVÝ  (BEZNZÍNOVÝ)
Motor se skládá z pístu a válce.
1. SÁNÍ – píst dolu
2. STLAČENÍ – píst nahoru
3. VÝBUCH – píst dolu
4. VÝFUK – píst nahoru
 
Úkoly: 1.podívejte se na následující animaci, jak motor funguje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1%C5%BEehov%C3%BD_motor#/media/Soubor:4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif
                              2. ve videu se můžete podívat podrobněji na práci čtyřdobého motoru (začíná v 1:54), ale klidně se podívejte na video celé J
https://www.youtube.com/watch?v=trfTKZPmmT4
                              3. zapište do sešitu, kde se nejvíc tento motor využívá
                              4. pokud to je možné, poproste tatínky, ať vám ukáží motor v autě a popíši, jak pracuje
 
Dějepis
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
MĚSTSKÉ STÁTY

  • SPARTA – vojenská výchova
  • ATHÉNY – vyspělá demokracie, mořeplavci, umění, literatura, filozofie

VÁLKY MEZI ŘEKY A PERŠANY
BITVY:

  • U Marathonu (vyhráli Řekové) – odtud maratonský běh – 42 km
  • U Termophyl (vyhráli Peršané)
  • U Salamíny (vyhráli Řekové)

Válčili mezi sebou i Řekové (Athény x Sparta) – oslabení městských států
Řecko ovládl Alexandr Makedonský Veliký (připojil i Persii a Egypt) – po jeho smrti se říše rozpadla.
 
Úkoly:          1.Pročtěte v učebnici strany 28-30
2. Napište do sešitu, co pověst říká o Maratonském běhu – nápovědu hledejte v učebnici str. 29, kdo bude chtít, může více vyhledat i na internetu a poslat mi do emailu J
 
Občanská výchova
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
NÁRODNOSTNÍ MENŠINY

  • V České republice žije mnoho cizinců.
  • Přijeli k nám za prací a očekávají lepší život.
  • Měli bychom je brát jako sobě rovné.

Národnostní menšiny – lidé z jiného státu, které žijí na našem území.
U nás žijí: Poláci, Slováci, Rusové, Ukrajinci, Vietnamci
 
Úkoly:          1. v knize občanské výchovy na str. 48 – 51 si přečtěte o životu v regionech v naší vlasti, napište mi do e-mailu nebo na papír, co vám vyšlo v tajence a z přesmyček.
                       2. Na stránkách 52-53 si zopakujte státní symboly
 
Zeměpis
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
RYCHNOV NAD KNĚŽNOU

  • Brána do Orlických hor
  • Řeka Kněžná
  • Starosta města: Ing. Jan Skořepa
  • Počet obyvatel: cca 11 000
  • Nadmořská výška 320 m.n.m.

 
Úkoly: 1. na internetu vyhledejte, jakýznak má město Rychnov nad Kněžnou
               2. pokuste se znak do sešitu nakreslit
 
Informatika
 
Blíží se nám svátky jara – VELIKONOCE
 

  • Vyhledejte na internetu Tradiční názvy jednotlivých dní svatého (Velikonočního týdne)
  • V ideálním případě je přepište do dokumentu WORD a přílohou odešlete na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • Případně se pokuste mi odeslat na e-mail odkaz s názvy dnů
  • Pokud se vám nepodaří ani jedno, nevadí, přepište na papír a pečlivě uchovejte

 
Pracovní vyučování
A protože Velikonoce jsou již za dveřmi a letos je budeme nejspíš trávit jinak, než obvykle, v bezpečí našich domovů, bude dobré si je i velikonočně nazdobit, ať se nám doma co nejvíce líbí.
 
 
Klucisi mohou uplést vlastní pomlázky:
https://prozeny.blesk.cz/pleteni-pomlazky 
 
Děvčatanabarvit pár vajíček přírodně: https://www.sklizeno.cz/o-nas/jak-na-prirodni-barveni-velikonocnich-vajicek/
 
A určitě nikdo se nebude zlobit za něco dobrého na stole: (u nás doma velmi oblíbené)
 
https://www.televizeseznam.cz/video/sladka-tecka/tvarohovy-dort-misa-313527?dop_ab=0&dop_source_zone_id=1&dop_req_id=L6dKmyKpbRd-202003212126&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=_var
 
Úkoly z pracovního vyučování jsou dobrovolné, ale posílám vám je jako recept na zahnání případné nudy a možnost příjemného trávení volného času s rodinou.
 
Chlubte se fotkami vašich výtvorů, budu na vás náležitě pyšná a uděláte mi velikou radost.
 
Tělesná výchova
Pohyb pro nás všechny je stále moc důležitý. Najděte si každý den chviličku na fyzickou aktivitu, protažení. Pracovní list vám vytisknu a dopište si vždy datum, kdo bude mít první list vyplněný a zašle mi fotografii na e-mail, vyhraje speciální cenu J Budu velice ráda, když se všem podaří splnit do 20.4. Opět pečlivě uschovejte, budeme si vkládat do portfolií. Nezapomínejte na férové chování, který každý správný sportovec má. Pokud budete podvádět, podvedete hlavně sebe. Aby to bylo spravedlivé, i já si jeden list vytisknu a pojedu v tom s vámi ;)
 
Milé děti, věřím, že se vám práce daří,ale pokud budete chtít, potřebovat poradit s učením, volejte, pište, ráda vás uslyším. Buďte na sebe opatrní a vzájemně k sobě, v rodině ohleduplní a nezapomínejte pomáhat rodičům, určitě se od nich můžete spoustu užitečných věcí naučit 
 
Kateřina Brandejsová


ANGLIČTINA

            -  opakujte si dny v týdnu

            -  Do sešitu zkuste přeložit tyto věty:

            DO ANGLIČTINY:

            Kolik je ti let?

            Jak se máš?

            Já mám dlouhé vlasy.

            On má velký nos.

            Moje tričko je modré.

            Tvoje sukně je žlutá.

             

            DO ČEŠTINY (PÍŠU I JAK SE ČTE):

            Who are you? (hů ár jů)

            What is your name? (vot is jór nejm)

            How many fingers have you got? (hau meny fingr hev jů got)

            You have got short hair. (jů hev got šórt hér)

            I have got green skirt. (aj hev got grýn skrt)

            My dress is pink. (maj dres is pink)

             

Příští týden vám napíšu, jak měly být správně, ať si je můžete opravit 😊. Bylo by super, kdybyste je ve středu přinesli do školy ukázat :-).

 

Do sešitu dále napište 7 slovíček – téma jídlo. Znáte je z loňského roku. Najdete je v příloze.

Trénujeme fráze (také napište do sešitu):

I like….. (AJ LAJK) = MÁM RÁD(A)…

I don´t like (AJ DONT LAJK) = NEMÁM RÁD(A)…

I need (AJ NÝD) = POTŘEBUJI…