Základní škola a Praktická škola,
Rychnov nad Kněžnou, Kolowratská 485
 

III. třída 4. května – 7. května
A je tu máj = květen… Říká se: „Studený máj, v stodole ráj!“ – dokázali byste vysvětlit tohle přísloví?
Uvidíme, jaké počasí nám máj přinese, ale zatím nám sluníčko přeje. A konečně i trochu zapršelo, příroda to moc potřebuje.
Pro opakování učiva stále platí v minulých pokynech nabízené webové stránky a vzdělávací pořady na ČT2.
Užijte si tento zkrácený týden a těším se na vaše vypracované úkoly – sejdeme se ve středu 6. 5.
Eva Kučerová
 
Český jazyk – mluvnice
Tento týden  nás čeká nová látka – a to jsou slovesa. Sloveso je v každé větě, je to velký  „kamarád“ s podstatným jménem. Říká nám o podstatném jménu, co dělá. Na slovesa se ptáme otázkou Co dělá: Co dělají?   Např.:
Co dělá pes? Pes štěká.
Co dělá maminka? Maminka vaří.
Co dělá auto? Auto jede.
Slovesa podtrháváme vlnovkou.
Věřím, že to pro vás nebude těžké a že slovesa ve cvičení dokážete najít i doplnit.
Ostatní učivo na dalších pracovních listech už znáte a  jen ho opakujeme.

  1. Pracovní list – Slovesa (je na něm shrnuto i to, co jsem vám výše vysvětlila) a dvě cvičení.
  2. Pracovní list  - Skládání slov ze slabik – vystřihněte si jednotlivé slabiky a pak z nich složte co nejvíce slov, slova nalepte na druhou půlku papíru
  3. Pracovní list - Vyjmenovaná slova – opakování je matka moudrosti, proto opakovací cvičení na vyjmenovaná slova
 
Psaní do sešitů:
PO – zápis do literárního sešitu – Byla jedna…
ÚT - do školního sešitu si nalepíte definici Slovesa, přepíšete 1. cvičení a slovesa podtrhnete vlnovkou.
ST – do domácího sešitu napíšete 2. cvičení z pracovního listu Slovesa – Odpovíš na otázku vhodným slovesem (Vzor: Závodník závodí.)
ČT – do školního sešitu napiš ze 2. cvičení 6 vět.
 
Literární výchova
Jsem ráda, že si doma čtete ze svých knížek, protože Čítanka nám už nenabízí mnoho možností ke čtení. Věřím, že se vám líbily příběhy o Mauglím, někdo možná nestihl všechno přečíst, bylo toho hodně. Tak si příběhy dočtěte, můžete se podívat i na film. A dnes to bude jen krátká básnička:
 
 
Čítanka str. 42
Zápis do literárního sešitu:          Byla jedna…
Oldřich Sirovátka
Básničku si přepište do sešitu a naučte se ji nazpaměť. Místo mě vás vyzkouší někdo u vás doma (mamka, taťka, babička, děda nebo i starší sourozenci…)
 
 
Už máme nový měsíc, krásný květen. Já se budu ve středu 6. 5. těšit na setkání s vámi. Předáme si materiály na další týdny. Prosím o donesení všech vypracovaných pracovních listů a sešitů k nahlédnutí. Případně, kdo nedonesl ještě všechna písemná opakování, ať prosím napraví, nebojte se, opravím je, ale známkovat je rozhodně nebudu. Moc děkuji za spolupráci.
A rodičům za to, že jsou svým dětem oporou při vypracovávání úkolů.

Matematika
 

  • Geometrie
    • Zopakujte si, co víme o úhlech (jaké máme druhy, naučte se je vyjmenovat), pokud nemáte z minulého týdne, dopracujte pracovní list, nezapomeňte ho donést
    • Pracovní listy vám nechávám z druhé strany volné, využijte je k rýsování libovolných přímek, úseček různých délek, půjčila jsem vám i kružítka a úhloměry, pokoušejte se rýsovat i kružnice, můžete vytvářet zábavné obrázky z geometrických tvarů, fantazii se meze nekladou a pamatujte, že cvičení dělá mistra ;)
 
  • Učebnice str. 65, cv. 9 do domácího sešitu
  • Učebnice str. 65, cv. 11 do školního sešitu – 10+10 příkladů rozdělit do dvou dnů
  • Učebnice str. 33, cv. 8 do školního sešitu
 
  • Prosím hlavně o poctivé a pravidelné procvičování násobilky, klidně na procházce v lese. Není nutné zapisovat, ale trénovat ;)
 
Využívejte pracovní listy, které vám chystám. Pokud budete potřebovat další, nebo se budete chtít zaměřit i na jiné učivo, stačí dát vědět, ráda připravím.
 
Je potřeba zopakovat jednotky délky, hmotnosti…nejzábavnější to bude určitě na vašem oblíbeném Školákově: https://skolakov.eu/matematika-4-trida/prevody-jednotek
 
Přírodopis                      
 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
ZELENINA
 
Nejčastěji se dělí podle části těla, kvůli které se pěstuje. Podle toho rozdělujeme zeleninu:
 

  • Kořenovou
  • Cibulovou
  • Listovou
  • Košťálovou
  • Plodovou
 
 
 
Košťálová zelenina
 
Jíme část, která vyrůstá z košťálu. Dvouleté rostliny.
 

  • Hlávkové zelí
  • Kapusta hlávková
  • Kedlubna
  • Květák
  • Brokolice
 
Zeleninu jíme čerstvou nebo upravenou (vařením, nakládáním).
 
 
Úkol:                                1. pročtěte si PŘÍRODOVĚDU str. 53, nalepte obrázky dělení zeleniny do sešitu
2. naučte se dělení zeleniny zpaměti
3. do sešitu si můžete nakreslit košťálovou zeleninu, kterou máte rádi
 
                                                                                                                                                   
 
Fyzika
 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
ZDROJE ZVUKU
 

  • Zvuk vzniká chvěním těles.
  • Lidský hlas vzniká chvěním hlasivek.
  • Hudební nástroje vydávají zvuky zvané tóny.
  • Tóny v nástrojích vznikají chvěním strun.
 
Úkol:     1. pročíst str. 55
               2. vypracovat pracovní list str. 45
               3. Mrkněte se na krátké zajímavé video o tvoření zvuku:
https://www.youtube.com/watch?v=CpX7RS4tldo
 
 
Dějepis
 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
ANTIKA
 
= období řeckého a římského starověku
 
STAROVĚKÝ ŘÍM
 

  • Ležel na území dnešníItálie (Apeninský poloostrov)
  • Řeky: Tiber, Pád
  • Založen v 8. století př. n. l.
  • Pověst Romulus a Remus
  • Etruskovéspojili osady u řeky Tiber
  • OBDOBÍ KRÁLOVSTVÍ – volený král
  • Svobodní občané – patricijové – všechna práva (státní úředníci, velitelé armád)
  • Plebejci – rolníci, obchodníci a řemeslníci
  • přistěhovalci
 
Úkol:     1. pročíst str. 34-37
2. četli jste pověst o založení Říma správně? Kdo zachránil dvojčata? Můžete se příběh pokusit nakreslit do sešitu ;)
              
 
Občanská výchova
 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
VOLNÝ ČAS
 

  • vhodné využití volného času: sport, zábava, záliby, koníčky
 
 
Úkol:     1. Zamyslete se nad tím, jak a čím nejraději trávíte volný čas vy.
Do sešitu napište: Já ve volném čase:…………….doplňte, co vás baví, o co se zajímáte.
2. K tomuto tématu jsem vám předala dva pracovní listy. Můj denní režim: pomocí číslic seřaďte, jak jednotlivé činnosti vašeho dne jdou postupně za sebou. Zamyslete se, zda děláte ještě něco jiného a případně dopište na druhou, volnou stranu listu.
3. Druhý pracovní list s názvem Části dne a hodiny – zde si zopakujeme pojmy, ráno, dopoledne…, které vhodně dopíšete k obrázkům. Ta těžší část, pro některé z vás, budou nejspíš hodiny, ale už i ty jsme probírali, tak zkuste přemýšlet, jak správně dokreslíte ručičky hodinám.
 
Zeměpis
 
Prosím o následující zápis do sešitu:
 
OCEÁNY
 

  • TICHÝ OCEÁN - NEJVĚTŠÍ
  • ATLANTSKÝ OCEÁN
  • INDICKÝ OCEÁN - NEJTEPLEJŠÍ
  • SEVERNÍ LEDOVÝ OCEÁN – NEJMENŠÍ (většinu roku zamrzlý)
  • JIŽNÍ OCEÁN – obklopuje Antarktidu
 
Úkol:     1. Pokud jste nestihli, a nebo pro zopakování, podívejte se na prezentace Světadíly a oceány:
 
https://slideplayer.cz/slide/11944922/
 
http://www.archiv.skolniweb.cz/ZS_Zabcice/EU%202013-10-21%2006%3B00%3B09/DUM/PDF/VY_12_INOVACE_04/VY_12_INOVACE_04_04_VL.pdf
 
               2. Do barevné mapy světa si nyní můžete připsat i oceány, na pomoc si vezměte atlas světa, případně internet ;)
3. naučte se vyjmenovat všechny oceány zpaměti
4. Podívejte se na následující písničku, třeba vám to učení půjde snadněji:
https://www.youtube.com/watch?v=JceUF_jZiPg
 
Informatika
 
- opakování učiva českého jazyka a matematiky
- prohlížení prezentací: zeměpis
- vyhledání informací: zeměpis: oceány
 
Pracovní vyučování
 
Tento týden nás čeká druhá květnová neděle? Víte co to znamená? Všechny maminky mají svátek! Co jim udělat radost a připravit pěkné překvapení?
 
Mám pro vás několik možných nápadů:
 
1. ráno si můžete přivstat a udělat mamince snídani.
2. také můžete bez řečí pomoc mamince s domácí prací – zamést, nádobí uklidit, vyluxovat, vynést koš – vy si protáhnete tělo a maminku to jistě potěší.
3. můžete mamince napsat dopis, co pro vás znamená, proč je pro vás důležitá, čemu všemu vás naučila a poděkovat jí za to.
4. A nebo se naučit krátkou básničku a mamince ji pošeptat:
 
V bříšku jsi mě nosila,
v kočárku mě vozila.
Pamatuješ první zoubek?
Natlučené kolínko?
U všeho jsi vždycky byla,
moje sladká maminko. Děkuji za Tvou lásku
a přeji krásný Den maminek.
 
5. Mamince můžete nakreslit obrázek, nějakou kytičku, rodinu, cokoli vás napadne.
6. Klidně k ní můžete přiběhnout, dát pusu, říct jí jak ji máte rádi a poděkovat za vše co pro vás dělá.
 
Stále jsem vám k dispozici na mém e-mailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.,
 klidně volejte, pište, když budete cokoli potřebovat. Přeji vám všem spoustu sil do další práce.
Věřím, že ten čas navíc strávený s vašimi dětmi se vám jistě v dobrém vrátí.
 
Kateřina Brandejsová


ANGLIČTINA 6. ROČ.
V příloze najdete staronová slovíčka na trénink - téma zvířátka a pár úkolů – pokud je zvládnete, přineste mi je prosím, dostanete jedničku 😊.
Zkuste si i poslech (pokud máte tu možnost). Najdete ho v příloze – v PL je k němu doplňovačka. Není moc těžký a procvičíte uši. Nemusíte psát, jak se píše, stačí, jak slyšíte.